پیامبر اکرم

صبح و شب در کار تعلیم علم به سر بردن نزد خدا از جهاد بهتر است.

پیامبر اکرم

صبح و شب در کار تعلیم علم به سر بردن نزد خدا از جهاد بهتر است.

  • ۱
  • ۰

 

صفار گفته است:
جعفر بن محمد صوفی گفت: به ابو جعفر(امام جواد(ع) ) عرض کردم:ای فرزند رسول خدا! چرا پیامبر اکرم(ص)،امی نامیده شده است؟حضرت فرمود :دیگران چه می گویند؟عرض کردم:فدایتان گردم! گمان می کنند به این جهت پیامبر امی نامیده شده که چیزی ننوشته است.
حضرت فرمود:دروغ می گویند،نفرین خدا برایشان باد،چگونه چنین چیزی ممکن است درحالی که خدای متعال در کتاب متقن خویش می فرماید:《او،کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده،رسولی از خودشان برانگیخت که ایاتش را بر انها میخواند و انها را تربیت میکند و به آنان،کتاب (قران)و حکمت می امرزد... و چگونه ممکن است چیزی را که درحد استادی نمیداند به انها بیاموزد؟به خدا سوگند!چنان بود که رسول خدا(ص)با هفتاد و دویا هفتاد و سه زبان،میخواند ومی نوشت و نام گزاری حضرت 《امی》از آن روست که او، اهل مکه است و مکه از شهرهای مرکزی و مادر استو این،گفته خدای متعال در قران کریم است که《تا ساکنان ام القری (مکه)و اطراف ان را بترسانی》.
ونیز گفته است : از علی بن اسباط وجز او، روایت شده که گفت:به امام جواد (ع)عرض کردم :همانا مردم گمان میکند رسول خدا (ص)،خط نمی نوشت و نمی خواند.
حضرت فرمود :دروغ می گویند،خدا لعنتشان کند؛کجا اینگونه است؟درحالی که خدای متعال فرمود《او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده،رسولی از خودشان برانگیخت که ایاتش را،بر انها میخواند انها را ، تربیت میکند و به انان، کتاب(قران)و حکمت می اموزد،هرچند پیش از ان، همگی در ورطه جهالت و گمراهی بودند.》؛ایا ممکن است به مردم، کتاب و حکمت بیاموزد؛درحالی که به خواندن و نوشتن، تسلط نداشته باشد؟!
راوی گفت:عرض کردم:پس چرا پیامبر اکرم (ص)امی نامیده شده است؟
حضرت فرمود:پیامبر اکرم(ص)با این تعبیر،به مکه منسوب گردید و این سخن خدای متعال است:《تا اهل مکه و مردم اطراف ان را،با پندهای خودمتنبه سازی...》؛خدای متعال از شهر مکه،ام القری(=مادر ابادی ها)تعبیر فرموده،به همین جهت به ان حضرت امی(=منسوب به ام القری)گفته شده است.
  • ۹۸/۰۹/۲۳
  • Aylin Yousefzadeh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی